Марешки пръв във Фейсбук, лидерите Цачева и Радев - на опашката
Ако президентът се избираше във Фейсбук, то независимият кандидат за президент Веселин Марешки печели изборите. Това показва анализ на информационна агенция БГНЕС в социалната мрежа. Към 15 часа на 26 октомври варненският бизнесмен има малко над 69 000 последователи в социалната мрежа, а публикациите на страницата ежедневно събират повече от 4000 харесвания.

Изненадващо втори по лайкове се нарежда кандидатът и лидер на „Движение 21“ Татяна Дончева, която е събрала близо 17 300 лайка на своята страница. С близо 13 000 лайка бронзът в тази интернет надпревара отива при кандидата на обединените патриоти Красимир Каракачанов. На четвърто място в класацията се е наредил кандидатът на Реформаторския блок Трайчо Трайков. Бившият енергиен министър има близо 12 000 лайка на своята страница. Кандидатът на АБВ Ивайло Калфин има 11 000 фена. Профилът на ген. Румен Радев е харесан от малко повече от 9000 последователи.

Сочената като евентуален победител на първи тур кандидатка - Цецка Цачева, е представена във Фейсбук с една общодостъпна група, която е събрала малко над 3000 участници. Интересното при нея е, че за популяризиране на кандидатурата й активно се използва личният профил на заместник-председателя на партията Цветан Цветанов, който я придружава почти навсякъде в страната. Стената на неговия профил в момента е по-скоро профил на самата Цачева. Тази страница е харесана от около 16 000 души.

Навлизането на социалните мрежи в ежедневието ни постави и нови изисквания при организиране и водене на предизборните кампании. Кандидатите са изправени пред предизвикателството да поддържат активни профили във Фейсбук, да предложат на симпатизантите си интересни уебстраници, да водят активен диалог с тях не само чрез пътуванията си из страната, но и чрез интернет, коментират медийни експерти пред БГНЕС. Според Цветелина Узунова – журналист и PR консултант, Фейсбук отдавна не е само мрежа за приятелска комуникация. 

„Напоследък Фейсбук се превърна в източник на новини за традиционните медии. Няма редактор в медия, който да не следи какво качват водещите политици в профилите си. Нерядко тази информация се цитира в новинарските емисии. Живеем в съвсем друго време и интернет играе вече огромна роля в предизборната агитация. Хората коментират с лицата и имената си, задават въпроси, споделят постовете. В този смисъл лайковете и споделянията наистина могат да ориентират щабовете как върви подкрепата“, смята Узунова. 

Според нея социалните мрежи са един от бързите начини информацията за даден кандидат, неговото мнение по различни въпроси веднага да достига до огромен брой хора, без посредничеството на медии. Друг е въпросът колко от активните потребители на социалните мрежи ще отидат до урните, за да превърнат лайковете в реални гласове, коментира Цветелина Узунова. Но при всички положения използването на този комуникационен канал става все по-важно.